P6090011.jpg

Léon Jamin was het zesde kind van 14 broers. Hij was leerling van Evaristo Carpentier en Adrien de Witte aan de Luikse academie.
Verschillende tentoonstellingen tijdens de jaren 1920-1930 in Brussel en Luik.
Maakte studiereizen in Spanje en de Provence. Werk van hem bevindt zich in het ‘Musée de l’ Art Wallon’te Luik.

Als post-impressionist werkt hij zowel in de Kempische als in de Ardense landschappen waar hij met Carpentier rondtrekt.
We weten dat hij in en om het Limburgese Genk bij de derde golf schilders hoorde die zich daar soms voor enige tijd nestelden.
In zijn tekst ‘Genk door schilderingen. Landschapsschilders in de Limburgse Kempen (1840-1940) geeft Kristof Reulens een mooi samenvattend overzicht van hun artistieke en andere activiteiten. (pdf internet)
Hij was een regelmatige bezoeker van Hôtel de la Cloche.
In 1933 schilderde hij voor de toenmalige kapelaan Louis-Marin Jamin het drieluik van de verschijningskapel te Banneux.

Dit mooie werk, olie op houten plaat, is onderaan rechts getekend en achteraan gecontra-signeerd en gedateerd 1935 en betiteld door de schilder: L’ été à Banneux.
Hedendaags profielkader.

Ver weg van de drukte van het Maria-oord deze boerderij met grote boom waaronder de koeien schaduw zoeken.
Het is zomer. De luchten ijlblauw, het gras vergeelt, de bomen diepgroen bieden nog soelaas. Het zal middag zijn, korte, kleine schaduwen.
De schilder geeft door zijn standpunt een mooie diepte weer waarin de weide, het gebouw en de bomen tot aan de lucht lopen.
Stevige penseeltrekken voor de lommerrijke boom, zachte tonen voor de luchten en de weide. De figuratie lost op in het spel van licht en donker.
Het licht in verschillende zomerse tonaliteiten van ijl blauw tot donkergroen is de hoofdpersoon in dit werk.

werk: 33 x 45 cm, met kader: 48 x 60 cm
in perfekte staat

intussen verkocht
timelessartcollection.eu

P6090012.jpg