CameraWork_33_03

Op platinumplaat gedrukt
moeder en dochter in de wind van 1907.
De nieuwe eeuw stuurde zijn stormen
in deze wilde vlagen vooruit.

Even de hoedrand loslaten
en blootshoofds
wuiven ze hun man en vader uit.
Grootschalig sterven op het menu.
Wie de treinen in beweging zet,
trapt het draai-orgel van de dood op gang.
Adieu, mein kleine garde officier.

NYR_12868_0033

In de zachte wind der jaren
is zij vanzelf met hem opgelost
en werd het kind de vrouw, en vrouwen
wuiven steeds opnieuw hun mannen uit.
Leb’ wohl, mein Schatz, leb’ wohl mein Schatz,
Leb’ wohl, lebe wohl
Denn wir fahren, denn wir fahren,
Denn wir fahren gegen Engeland, Engeland.

Weer staan moeder met kind
in oude winden die het gehuil van naakte mensen
over een oceaan van tijd verspreiden.
O, dat briesje van de nieuwe tijd,
o dat gecamoufleerd gehakkel
van een land dat weer zijn goden kiest
uit het bekende loeiend stamboekvee.

The Waking Dream: Photography's First Century

Das gesundes Volksempfinden:
frituren en fraterniteiten,
netjes verpakt in manhaftig verzet
tegen wat ons vreemd en te vrijmoedig is.
Tot er niemand meer
op de heuvel staat
en de wind gevangen
in het trotse orgel van het nieuwe heldendom.

‘Daar is maar één land, dat mijn land kan zijn.
Daar is maar één vreugd, daar is maar één pijn,
Daar is maar één liefde, daar is maar één haat…’

Wie niet dezelfde haat en pijn kan voelen,
en wie nog andere liefdes koestert,
is gewaarschuwd.

1f7292c3dc0e817d8134cb910e8c2fc2

(De foto’s zijn van Heinrich Kühn (Oostenrijker, in Duitsland geboren, 1866-1944)
(Alfred Stieglitz Collection, 1933)

Heinrich Kühn was the grandson of German sculptor Christian Gottlob Kühn and was related to the German romantic painter, Caspar David Friedrich. Kühn studied music and painting for several months before he served in the military. From 1885 to 1888 he studied natural science and medicine, and experimented with microscopic photography. In 1889 or 1890 he settled in Innsbruck and devoted himself to photography.

Kühn joined the Vienna Kamera-Club in 1894, the same year his works were noticed by Alfred Stieglitz. He won a medal for artistic photography from the club in 1896, and that year his prints were accepted for exhibition at the London salon of The Linked Ring. He began to correspond with Stieglitz, whom he met in Austria in 1904, and who included his work in an exhibition of Viennese and German photography at his Little Galleries of the Photo-Secession in 1906. The following year Kühn met Frank Eugene, Edward Steichen, and Stieglitz in Munich, where they experimented with the new Lumière Autochrome plates. During the same year Kühn began to experiment with the photogravure process, and by 1911 he was proficient enough with the process to present three methods in a Camera Work issue devoted to his work.

Over the next 30 years Kühn continued to experiment with processes and write technical articles for journals. His work was occasionally published in Das Deutsche Lichtbild and was included in historical sections of German and Austrian exhibitions.

(National Gallery of Art)

https://vimeo.com/116274536

cri_000000236378