majolica dode jezus.jpg

 

En bij de dode
-gisteren nog bereikbaar per e-mail-
staan wij verstomd,
delen wij ’t verdriet
voor de aflijvige
met het treuren
voor ’t moment van ’t eigen liggen.

Harde spiegel van verdwijnen
en eeuwig verdwenen zijn.

Hoor hoe in ons stemmen van
voorouders en geliefden huisden,
spraken door het dodelijk zwijgen,
dachten wat voor hen ondenkbaar werd.

Hoe nakomenden, steeds groter in getal,
ook die woordenschat tot de hunne maken
en wij, eens uitgesproken, het zwijgen
over onze uitgeraasde hoofden voelen
vallen tot de stilte het liggen lichter maakt.

En bij de dode
-gisteren nog bereikbaar per e-mail-
staan zij verstomd
delen zij ’t verdriet
voor de aflijvige met het treuren
voor ’t moment van ’t eigen liggen.

Harde spiegel van verdwijnen
en eeuwig verdwenen zijn.

 

ivoor .jpg

BIJ EERSTE AFBEELDING:

This work is the largest and most spectacular surviving example of sculptural maiolica from the Renaissance. The standing figures are set in high relief against a landscape of rocky yellow earth and green grass. Conceived as an altarpiece, the scene depicts the moment of grief and reflection after Christ’s body is taken down from the cross. It allowed the artist—a highly skilled potter—to explore the expressive potential of his medium.(Italy 1487)

BIJ DE TWEEDE AFBEELDING:

Christ, portrayed as at once dead and alive, is supported by Mary, his mother, and the apostle John. The flanking figures, witnesses to the Crucifixion, offer a model to emulate, during meditation. (Italy 1620-30)