241_a021d3c40ecc7141b017b626a3015ec3

“The strange case of Dr. Jekyll and Mr Hyde”, dat boek schreef Louis Stevenson in 1886.
Een jaar eerder portretteert John Sargent hem, ijsberend door de kamer, waarschijnlijk met het hierboven geciteerde boek in zijn hoofd, terwijl zijn vrouw in de zetel zit en dromerig weg kijkt.

“Often when he got animated he rose and walked about as he spoke, as if movement aided thought and expression” (Japp 1905 qu. Terry 93).

Sargent zelf schrijft naar Henry James that Stevenson “seemed to me the most intense creature I had ever met.”

Sargent was toen 29, de schrijver 34, beiden op een hoogtepunt van hun artistieke carrièrre.
De auteur had net “Treasure Island” gepubliceerd, en met “The black arrow” en “A child garden of verses” (1885) en “Kidnapped” groeide zijn populariteit.

Sargent had in Parijs met zijn neef R.A.M Stevenson gestudeerd bij Carolus Duran en daarna met Robert Louis Stevenson, en tussen de drie groeide een hechte band.

In de donkere periode van het schandaal met Madame *** krijgt Sargent heel wat steun van de Stevensons.
In opdracht van een bankier penseelde hij een vroeger portret van Louis Stevenson.
Dit portret was een gift van Sargent aan Stevenson.
Een vreemd portret dat in 2004 voor 8,8 miljoen Amerikaanse dollar verkocht werd en nu…in een casino-entrée hangt in Las Vegas..

Stevenson zelf schrijft:
“Sargent was down again and painted a portrait of me walking about in my own dining-room, in my own velveteen jacket, and twisting as I go my own moustache; at one corner a glimpse of my wife, in an Indian dress, and seated in a chair that was once my grandfather’s.
I am at one extreme corner: my wife in this wild dress, and looking like a ghost is at the extreme other end: between us an open door exhibits my palatial entrance hall and part of my respected staircase. All this is touched in lovely, with that witty touch of Sargent’s: but of course it looks damn queer as a whole’” (Charteris, 1927, p. 80).En over het resultaat:
“It is, I think, excellent, but is too eccentric to be exhibited.”

En de schoonmama van Stevenson:
“It is lovely, but has a rather insane appearance, which makes us value it all the more. Anybody may have a ‘portrait of a gentleman’ but nobody ever had one like this. It is like an open box of jewels. I am dying for you to see it” (John Singer Sargent: The Early Portraits, p. 167).

En kijken kunnen we.