dyn004_original_315_316_jpeg_20344_73f9baaa80ce2c5a36fba59e6c1c80b2

Gary Edward Blum is in 1971 geboren, en wil meer dan de constructies van de abstracte expressionisten de aandacht op de ruimte trekken.
Hij biedt verschillende lagen aan die je één na één kunt ontdekken.

dyn004_original_400_400_jpeg_20344_aa9f45b09eaf54d086254822a5f899cc

There is yet another layer of complexity, one which differentiates him from the Abstract Expressionists, the Color Field painters, and all those who mechanically imitate their work in order to reproduce, however tangentially, the effects of their genius. The complexity of Blum’s work is in the nature of offering a platform, permitting closer views and successive layers of discovery.”

Dr.Steven Platzman

Ik plaats met opzet twee van zijn werken tegenover elkaar waarin de kleurvlakken ook elkaars tegengestelde zijn.

Ook de titels zijn niet onbelangrijk:

‘Every friend’ zie je links, en rechts: We talked about everything’.

“Blum brings a unique and complex sensibility to the painting of pictures. His work touches our minds, our eyes, and our souls, satisfying us visually, intellectually, and spiritually. Perhaps that is why it is such a pleasure to stand in front of his work.”

Aldus de inleider bij de opening van een tentoonstelling hier in NY enkele jaren geleden.

Uiteraard is een computerscherm niet dadelijk een uitgelezen expositieruimte, maar met enige verbeelding heb je een idee van het ‘onzichtbare’ dat achter elk schijnbaar eenvoudige kan verborgen zitten, de lagen, de verhoudingen, de speelsheid.

dyn004_original_386_480_jpeg_20344_44785cc7cd313a724f95bdcac666e0b9

 

dyn004_original_400_400_jpeg_20344_217cdd9098d10b255a0b2d995a422816

En zo zie je ‘vandaag op TV-2’ en ‘the only painting Dan ever wanted’ naaste elkaar.
Ik zet ze met opzet onder elkaar zodat de verbanden tussen geometrie en beweging duidelijker kunnen worden.

Velen denken dat het toeval, het ‘iedereen kan dit’ en onze Jan is dus ook een kunstenaar’ het kunstwerk ofwel versimpelen tot ‘boerenbedrog’ of verarmen tot huiselijk knutselwerk.

Er is weinig in te brengen tegen deze te simpelen redeneringen.
Het is immers de vinding, de juiste compositie, de technieken, de combinatie van een aantal onzichtbare factoren, die werk van Blum en vele anderen tot kunstwerk maken.

Vraagt dat een aparte sleutel?
Ik denk het niet.
Het vraagt inderdaad openheid.
Je moet bereid zijn tot spelen, tot ontdekken, tot zin voor nieuwe verhoudingen.

Met opzet geef ikje de titels mee die niet dadelijk het wonderland zullen openen maar die een leuke hint zijn voor je eigen fantasie.

Deze enkele werken zijn maar een staalkaartje van een visie op de werkelijkheid.
Alsof je door kleine venstertjes moet kijken, of stilstaat bij het weinige dat van tv-2 is overgebleven.

De complexiteit kan zich in werkelijke eenvoud vermommen.