510_90c38c6b53659d7df6b66d02859ac69e

Kijk eerst naar het mooie schilderij.
Gemaakt door een navolger van Veronese, omstreeks 1590-1680.
Nu in het Rijksmuseum te Amsterdam.
Het doek stelt de keuze voor tussen deugd en hartstocht.
Een jongen keert zich af van de uitgestoken hand van een verlokkelijke vrouw met losse bovenkleding.
Hij wil de andere vrouw, de deugd volgen.
Op de achtergrond zie je de portico van een tempel.

Nu naar Camille Paglia.
“Emotie is hartstocht, een continuüm van erotiek en agressie.
Liefde en haat zijn geen tegenpolen: het is alleen een kwestie van meer of minder hartstocht, een verschil in hoeveelheid, niet in hoedanigheid.

Een van de grootste contradicties die het Christendom zijn volgelingen heeft opgelegd is wel het idee dat men in liefde en vrede moet leven, een onmogelijk en onnatuurlijk ideaal.
Sedert de Romantiek klagen de kunstenaars en intellectuelen al over de regels van de kerk inzake seks, maar dat is maar een klein onderdeel van de oorlog die het christendom heeft aangebonden met de heidense natuur.
Alleen een heilige kan de christelijke van liefde naleven.
En heiligen zijn weer meedogenloos in het uitsluiten: ze moeten een enorme hoeveelheid realiteit buitensluiten, de realiteit van de seksuele persona en de realiteit van de natuur.
Liefde voor allen betekent ongevoeligheid jegens iets of iemand in het bijzonder.
Laten we niet vergeten dat zelfs Jezus onnodig onbeschoft deed tegen zijn moeder in Kana.

De chtonische overvloed van emotie is een mannelijk probleem.
Een man moet strijd leveren met die enorme kracht, die in de vrouw en in de natuur zetelt.
Hij kan alleen een eigen identiteit verkrijgen door de daemonische nevel te verdrijven die hem anders zou verzwelgen: de moederliefde, die we net zo goed moederhaat kunnen noemen.
Moederliefde, moederhaat, ten opzichte of afkomstig van, het is een gigantisch conglomeraat van natuurkrachten.
Politieke gelijkheid voor vrouwen zal heel weinig verschil maken in de emotionele draaikolk die woedt boven en onder de politiek, buiten de sfeer van het maatschappelijk leven.
Pas als alle kinderen uit de reageerbuis komen, zal de strijd tussen moeder en zoon ophouden.
Maar in een totalitaire toekomst die de voortplanting aan de vrouw onttrekt zal ook geen gevoel en geen kunst bestaan.

En met wat voor middelen heeft de natuur de man uitgerust om zich tegen de vrouw te verdedigen?
Lees verder hierboven en zucht diep want de nacht is diep, de morgen soms ver weg, maar ontkennen dat de nacht ons bang maakt, dat doen we al eeuwen, aldus….