P3260005.jpg

Anonieme Biedermeier schilder Duitsland maakte rond 1840-1860 dit prachtige innige portret van twee broertjes.
Olie op doek in origineel goudstuck-kader uit die tijd: gedecoreerd met eiervormpjes aan de buitenrand en pareltjeslijnen aan de binnenrand.

Liefdevol, half zichtbaar zijn de twee handjes van de broertjes in elkaar gelegd. De andere hand van de oudste rust beschermend op de schouder van de jongste.
Ze kijken je zachtjes aan. Achter hen een romantisch schemeravond landschap.

Het schilderij is minstens 150 jaar oud. Geen verfverlies op de gezichtjes, de armpjes, maar aanduiden van licht op een duidelijke manier. Het doek zelf is deskundig geretoucheerd, er is wegens de ouderdom de nodige craquelure, maar dat doet weinig of niets aan de ware kwaliteit van dit anonieme meesterwerkje.
Er is niet alleen de kostbare kader maar de kwaliteit ligt in de intensiteit waarmee beide kinderen op de voorgrond komen.
Ze brengen al die jaren hun verbondenheid mee met het doek.
Je mag best de ouderdom waarnemen, net zoals je dat bij kostbare stukken uit de oudheid bijna vanzelfsprekend doet.
En telkens weer word ik getroffen door ‘de moderniteit’ van de figuren die de essentie verkiezen boven de eindeloze details.

Een prachtig doek.
Schilderij: 53 x 41,5 cm in oorspronkelijk goed bewaard kader. (68 cm x 56)

De opkomende middenklasse kon zich dergelijke portretten veroorloven.

Intussen verkocht.

P4120001.jpg

 Merkwaardige vrouwen zijn in onze collectie goed vertegenwoordigd. Zo ook dit grote pastel-portret van een welstellend jongetje uit 1896 van Frieda Menshausen-Labriola.
Geboren in 1861 in het Duitse stadje Stendal (Sachsen-Anhalt) als zesde kind van Kreisgerichtrates Joseph Menshausen en zijn vrouw Friedericke wilde dit ondernemende meisje al op zestien naar Kassel om schilderkunst te studeren. Later zette ze haar studies verder in Weimar en in München bij Max Thedy (1858-1924), Friedrich August von Kaulbach (1850-1920) en Bruno Pigelheim (1848-1894) in Berlijn.
Dit was niet zo gebruikelijk voor vrouwen waarvoor hogere studies meestal niet toegankelijk waren.
Ze specialiseerde zich in ‘stillevens’, miniaturen en genre-stukken. Haar grote voorliefde ging echter naar het portret.
Naast vele onbekenden portretteerde zij allerlei mensen uit de beau monde en de internationale adel en politiek zoals de groothertogin van Baden, prinses Viktoria Louise von Preussen, Viktoria en haar moeder koningin Viktoria uit Groot Britannië. Erg bekend is het portret van de actrice Eleonore Duse gebleven.
Sinds ze in 1907 met de Italiaanse diplomaat Alberto Franz Labriola huwde leefde en werkte Frieda in Berlijn, Bern en Rome.
Ze stierf in 1939 in Asisië.

Dit mooie werk, een grote pastel van een voornaam verder onbekend joch getuigt van haar kunde.
Ze portretteert het kereltje als een heus kind.
Hij kijkt je bijna recht in de ogen. Zijn glimlachje laat een levendig en ondernemend temperament vermoeden.
Uit de grote deftige kraag van zijn dure pak wist zij de schoonheid en het momentele van een levendig kind te verzoenen in een aanwezigheid die sinds 1896 de kijker blijft verbazen.
Hij is er nog steeds.

Grote pastel op board, gemonteerd op houten kader, in eigentijdse zware kader met beschermend glas.
(kader op verschillende plaatsen beschadigd maar best te restaureren)
Onderaan links getekend: F. Menshausen en gedateerd: 1896.

60 x 45 cm pastel
68,5 x 54 cm kader

Intussen verkocht.