360_81dbdc6eb0ebe6644256b750acb9cdc0

Beste Psychiater G.

Een lang verhaal dat vanuit de prent hiernaast vertrekt en dicht bij huis zal uitkomen, vermoed ik.

Om je meerdere foto’s te kunnen laten zien, verdeel ik mijn bericht in een aantal onderdelen.

Om uit een knots van de woeste Hercules een boog te maken en daarmee pijlen op geliefden af te schieten, het is alleen aan “l’ Amour” gegeven.
“L’ amour taillant son arc dans la massue d’ Hercule.”

Kom, ik neem je mee naar het Frankrijk van Lodewijk XV.
Een zekere Philibert Orly, directeur-generaal van ‘s konings gebouwen bestelt bij Edme BOUCHARDON, op dat ogenblik 42 jaar, dit boven genoemd werk. “De Liefde die uit de knots van Hercules een boog maakt.”

Bouchardon, zoon van beeldhouwer en architect, tienjarig verblijf in Rome en winnaar van de prijs van die stad, heeft het erg druk. In opdracht van de stad Parijs bouwt hij een monumentale fontein (des 4 saisons!), rue de Grenelle.

Het bestelde beeld bestond al in terracotta en werd op het salon van 1739 ten tentoongesteld. Lodewijk wil het uiteraard in marmer.

In 1743 moet Bouchardon zich nog eens uit de naad werken om voor ‘s konings eerste minister Fleury een praalgraf te ontwerpen, en hij doet dat met graf van Mazarin voor ogen.
Het duurt dus tot in 1745 voor de eerste plaasteren modellen van “L’Amour” gemaakt worden en het publiek ze op het salon van 1746 te zien krijgt.

In 1752 wordt het marmer geleverd en Bouchardon werkt aan het jongensbeeld van juli van dat jaar tot mei 1750.
Het mooie beeld komt in het kasteel van Versailles terecht en in 1752 verhuist het naar het kasteel van Choisy-le-Roi.
In 1778, de kunstenaar is dan al 16 jaar dood, komt het in het Louvre om dat ene Mouchy er moules en copies van wil maken, vooral dan voor Madame de Pompadour die de kopie in haar Trianon plaatst, in de tempel van de liefde.
In 1797, volle Franse revolutie, eist een man met de sprekende naam Pierre François Léonard Fontaine het beeld op om er het bassin van de 80 fonteinen in het St.-Cloud kasteel mee te decoreren, maar tijdens de Restauratie komt l’ Amour terug in het Louvre waar het nog altijd te bewonderen is.

Een vrolijk detail, een Belg Gilles Lambert Godecharle maakt in 1803 in Franse steen ook een kopie die momenteel ook in het Louvre staat.

VERVOLGT