675_e348f3ac646687195d8ffa002bc554b1

Keizer Karel is een ukkie van tien als Gregor Erhart deze mooie Maria Magdalena maakt.
Gekleed in enkel haar haar.De legende ging dat Magdalena zich in een grot had teruggetrokken waar ze elke dag door engelen werd opgehaald om aan de hemelse gezangen te wennen.
Ik hoor ze al bezig die engelen.
Wie mag vandaag Magdalena gaan halen?
Ikke, ikke, ikke!

Ja, ze heeft haar handen gevouwen, maar ze is vrouw, tot en met.
Een niet-moeder, maar doordrongen van dezelfde chtonische elementen: de femme fatale in dit geval, de tweede Eva.
Zij weet dat ze de mannen niet onberoerd laat, en al is haar haar haar enige kledingstuk (mooie zin, driemaal “haar” na elkaar) ze is naakter dan een twintigeeuwse paaldanseres.
Ze kijkt duidelijk weg van haar heiligheid, het is op de aarde te doen.
Ze was de vrouw die Jezus liefhad.
Ze volgde hem, en na de voetwassing droogde ze met dat spreekwoordelijke haar zijn voeten.

Er was ook nog een jongen in het spel.
Johannes.
De meest menselijke evangelist, maar tevens de auteur van apocalyptische visioenen.
Dat hoort samen, wie liefheeft ontgaat de afgronden niet.

Hij was de man die schreef:
“En het woord is vlees geworden,
en het heeft onder ons gewoond.”

Een jongeman van nauwelijks twintig en een publieke vrouw.
Voeg daar nog een belastingscontroleur bij, een stelletje vissers, en dat was de omgeving waarin het woord vlees werd.

De club die de auteursrechten op hem claimt heeft het daar heel moeilijk mee.
Ze hebben in het woord gesneden.
Dus ook in het vlees.
Daar is de 16de eeuwse beeldhouwer aan ontsnapt.
Hij doet een kleine toegeving met de voorstelling van de gevouwen handen, een gebaar dat je op elk primitief Vlaams schilderij terugvindt, maar haar lichaam is er niet minder mooi om.

Toen ze een overspelige vrouw bij hem brachten, schreef hij in het zand.
Achterberg heeft er een mooi vers over geschreven.
De schriftgeleerden wachtten aan de kant.
Hij bleef in het zand schrijven en veroordeelde haar niet.

De jongen die hem liefhad schreef daarna met woorden op perkament.
Op latere leeftijd was hij nog altijd niet bekomen van wat hij had meegemaakt.
Bij het laatste avondmaal had hij aan Jezus borst gelegen, maar ook onder het kruis was hij te vinden.
Met de moeder van de gekruisigde, en …Maria Magdalena.

De anderen van de club waren met geen ogen te bekennen.