dyn001_original_500_365_jpeg_20344_4389d5a7c7aaa0841e51cdc0d551bbd7

Een ander familieportret.
Van Marcel Franquelin, geboren in Frankrijk, gestudeerd in USA en werkend oa. in New York.

Pars pro toto.
Een deel voor het geheel.

dyn001_original_500_357_jpeg_20344_f63ca91a181797b073e8b5cf1ebb3df5

Zijn ze boven?
Slapen ze?

Of gewoon naar school?

Ook de bril op het handboek voor lithografie (steendruk) vertelt iets over de eigenaar.
Zeker als je naar de weerspiegeling in het brilglas kijkt.

De schilder en zijn model.

dyn001_original_500_339_jpeg_20344_58ab226e4705967a783ef24ed7c1af8f

La nuit.
De nacht.

Twee stillevens.

Waar is iedereen?

Ik gaf vandaag een groep volwassenen de opdracht hun dag in deze pars pro tot samen te vatten:

Beschrijf vijf denkbeeldige doeken waarin delen van het geheel beter het onderwerp weergeven dan het geheel, plaats laten aan de kijker dus.

Als jij hetzelfde zou doen?

dyn001_original_471_400_jpeg_20344_69f792c1079cdaaabb9f558b2652f05e


Waarde vriend,

Ziehier:

Doek 1: mijn beroemd plat dak (foto’s intussen bij jou in de gallerie X te NY) met daarop de rest van een stevige regenbui: blaadjes, takjes, een pluimpje.
Achteraan zie je de diepte van de tuin.
In de plas de weerspiegeling van de hemel.
Het is negen uur ’s morgens.

Doek2: Aangebroken pak chocolade (Aldi) daarop resten van bananenschil, kruimels van toast: voorbij ontbijt.

Doek3: De kapstok in de hal: tussen de volwassen spullen hangt een winterjasje van het kleinkind.

Doek 4: Opengescheurde doos waaruit goedkope pop is gekomen: oude slaappopje op de rand van de doos.

Doek 5: Tussen grote schoenen de laarzen van het kleinkind, alles met de nodige wanorde.

Je merkt dadelijk dat woorden NIETS of bijna niets kunnen zeggen als je ’t over grafisch werk hebt, dat heeft het gemeen met de liefde.