692_760b1f9ca240287cd0e4d2affa9233b7

En we zijn terug bij David Hockney.

Zijn mooi werk, “man taking shower in beverly hills” lijkt op het eerste gezicht niets met de werken van Goltzius te maken te hebben.
Hier geen mooie meiden en jongens, geen mythologische figuren.
Hier ben je getuige van een bijna alledaagse gebeurtenis.
Het mannenlichaam is gereduceerd tot een ruggelings bekeken gebogen gestalte waarop het water neerplenst.
De koude tegeltjes van de badkamer, het interieur rechts, de bijna medisch gekleurde douchegordijn, de rozige vloerbekleding, al deze elementen vertellen van een koele rijkdom, een gesetteld zijn, een dagelijkse routine bijna.(in 1960 verhuisde Hockney naar Beverly Hills, Californië)

Maar er is toch iets aan de hand.
De zwarte contrejour plant in het centrum van het beeld is beslist geen decoratie.
Hij contrasteert fel met de naaktheid van de man.
Het is een kamerplant, een vetplant, hij overleeft, maar veel teken van leven zenden deze planten niet uit.
Het lijkt wel alsof de man uit de plant komt of erin gaat verdwijnen.

Het enige levende product is het water.
We hebben het al vaak over de rituele reiniging gehad, en de manier waarop de man zich grondig laat overstromen wijst erop dat het geen kattenwasje is.
Hij wil het fris hebben.
Vragen naar het waarom van deze “reiniging”, de verbanden tussen doopsel, onderdompeling en initiatie laat ik aan de kijker over.

Mij intrigeerde het gescheurde tegeltje helemaal links onderaan in het beeld.
Tussen zoveel koelte en kilte toch nog een menselijk spoor.
Wat je ook doet om het chtonische te camoufleren, het breekt altijd weer door je decor, het stelt je voortdurend voor de vraag of camouflage wel helpt.

Tussen kamerplant en design-interieur proberen we ons telkens weer te ontdoen van het gevoel dat we de scheuren in onze ziel wel de baas kunnen.

Hen onder ogen zien, glimlachen en de scheuren van de andere zielen beter begrijpen is ook al iets.


Dit werk moet je in de Tate Gallery in Londen gaan bekijken. Het is 1,67m x1.67m groot.
Weten jullie meteen waar ik nu eventjes verblijf.