3485101679

Nu ik via Ghana verder reis stuur ik je een foto van deze mooie “abusua kuruwa”, een mooi woord voor “familie-pot”.
De Asante volkeren bewaren deze keramiek vazen in speciale kamers of op begraafplaatsen.
Ze bewaren er haar- en nagelsnippers van de overledenen in, of ze dienen voor offerwater of andere giften die als offer dienen.

Een speciale versie van deze familie-pot is de “abebudie”, of spreuken-pot, die mooi gedecoreerd is met allerlei verwijzende details.
Hier maken de motieven spreuken rondom de dood zichtbaar.
Kijk naar de slang (een python) die de nek van de pot omcirkelt.
“De regenboog van de dood omcirkelt iedereens nek”, is de spreuk die het onvermijdelijke zichtbaar maakt.

Andere motieven beelden een spelbord uit en een bijl, zaken die de overledene kan gebruiken tijdens de veertig dagen dat hij onderweg is naar het hiernamaals.
Een cacao peul en een opgeplakte zakhorloge wijzen erop dat de overledene een succesvol landbouwer was.

De nabijheid van het “andere” leven is ons in het Westen vreemd.
Wij hebben de dood verbannen.
Als ik de foto’s van mijn ouders en overleden vrienden uitstal op mijn reiskoffer, begrijpen de Afrikanen mij onmiddellijk.
Wel zijn ze verbaasd dat ze niet eerder blanke mensen hebben ontmoet die hun voorouders meenemen.
We vertellen elkaar verhalen over hun levens en via de doden worden wij als persoon duidelijker, want we blijven bij elkaar horen.

En de kinderen lopen voor ons uit.