065_e674cfe54af5ad931c082796934a874f

Het is er donker.
Je moet al goed kijken om alle personages te herkennen.
Maar het wordt vlug duidelijk: er is iets dramatisch aan de gang, iets dat al gebeurd is, maar nog niet zichtbaar werd.
Je ziet het aan de houdingen van personages.
Ik toch niet?
Wie zou dat nu in zijn hoofd halen?
Je bedoelt mij toch niet?

De schilder Gerbrandt van den Eeckhout (1621-1674) leefde en werkte in Amsterdam terwijl Sweerts in Rome, Brussel en het midden Oosten verbleef.
Zijn vader Jan Pieterszoon was net zoals vele vaders van beroemde schilders goudsmid, en het zal ons dus niet verwonderen als Gerbrandt net zo goed op de hoogte is van deze kunst als van de kleuren.
Hij wordt één van de vele leerlingen van Rembrandt, en al vlug blijkt dat hij net zoals zijn meester erg veel van het chiaroscuro houdt: het licht en donker dat in die tijd zo’n ophef maakt.
Hij imiteert Rembrandt zo goed dat hun werken wel eens met elkaar verwisseld worden.
We weten dat hij een echte vriend van de meester werd, dat hij een bekend taxateur was en een gewaardeerd kunstkenner.

Ik ken weinigen die het verraad zo goed in beeld hebben gebracht als deze Amsterdammer.